Wanneer je (grote) wijzigingen doorvoert aan je PRO-site, veranderen de urls van je pagina’s. Om je bezoeker toch op de juiste plek te krijgen, wil je een zogenaamde redirect instellen. Als je bezoeker dan de oude url intypt (of heeft opgeslagen als favoriet) wordt hij automatisch doorgestuurd naar de nieuwe url. Hoe zit het precies met het aanvragen van redirects? En welke opties heb je?
Interne redirects - pagina’s binnen je PRO-site
Pas je binnen je PRO-site pagina’s aan? Verplaats je ze, hernoem je ze of verwijder je ze? Dan kun je zogenaamde interne redirects aanvragen. Dit kan via Support (support@beheerrijksoverheid.nl). Je kunt een was-wordt-lijst aanleveren. Je geeft dan een lijst met de oude urls en de nieuwe urls door. Support voert de interne redirects binnen enkele werkdagen door.
Let op! Het gaat hier dus om aanpassingen van urls bínnen je PRO-site.
Wijziging van domeinnaam van je PRO-site
Gaat je PRO-site van naam veranderen? Of gaat je PRO-site offline? En wil je dat de huidige domeinnaam naar een andere domeinnaam gaat verwijzen? Ook hiervoor vraag je redirects aan. Dit gaat niet via DPC.
Je kunt deze redirects (via je liaison) aanvragen bij partijen in de markt. Dat zijn bijvoorbeeld:
- SSC-ICT
- Dictu
- Logius
Wat DPC wel nodig heeft, zijn de zogenaamde redirectgegevens. DPC heeft namelijk de domeinnamen van alle PRO-sites in beheer en moet aanpassingen doorvoeren in de dns-records (dns staat voor domain name system). Om de redirect goed werkend te krijgen, heeft DPC die gewijzigde gegevens nodig. De partij waarbij je de redirect aanvraagt (bijvoorbeeld SSC-ICT) levert deze gegevens aan. Een projectleider bij DPC helpt je hierbij.
Heb je helemaal geen PRO-site?
Soms veranderen domeinnamen van ministerie-sites die niet op PRO zitten. Ook daarvoor kun je redirects aanvragen bij partijen als SSC-ICT, DICTU en Logius. Doe dit via je liaison. De liaison schakelt met Domeinnaamregistratie van DPC voor het definitieve afstemmen van de redirect.