Aan de slag met toptaken, een blog van de redactie van rijksoverheid.nl

Weblogs

De afgelopen weken zijn we in een klein projectteam van de redactie van Rijksoverheid.nl aan de slag geweest met de toptaken op deze site. Hierbij hebben we ons gericht op ongeveer 60 onderwerpen. Doel van dit project was om het toptakenblok op de startpagina van deze onderwerpen zo in te richten dat bezoekers de meest voorkomende toptaken zo snel mogelijk kunnen vinden. En eenmaal gevonden direct kunnen uitvoeren. Binnenkort worden de resultaten uit het project verwerkt op de website.

Vergroot afbeelding
Voorbeeld: inzet van het toptakenblok op het onderwerp cybercrime

Wat zijn toptaken precies?

Toptaken zijn de voor je bezoeker belangrijkste taken op je site. En die verdienen een prominente plek op de website. Sinds enige tijd kun je op websites op het Platform Rijksoverheid Online (PRO) een Toptakenblok gebruiken. Toptaken kunnen bijvoorbeeld zijn ‘Aanvragen van X’ of ‘Brochure Y downloaden’. Maar ook het opzoeken van contactgegevens of openingstijden kan een toptaak zijn.

Maar hoe weet je wat de toptaken zijn van jouw site?

Evidence over opinion

Om voor een onderwerp de toptaken te achterhalen, hebben we gebruikgemaakt van de beschikbare data. Die data is onder meer te vinden in Piwik en Google Search Console

Piwik is een open source webanalysepakket en levert waanzinnig veel gegevens over het gebruik van je website. Hiermee hebben we bijvoorbeeld gekeken wat de best bezochte pagina’s per onderwerp zijn over een langere periode, bijvoorbeeld een half jaar. Blijkt uit deze gegevens dat het leeuwendeel van de bezoekers een pagina over het aanvragen van huurverlaging bekijkt? Dan is dat een goede aanwijzing dat het een belangrijke toptaak binnen het onderwerp is.

In Google Search Console vind je onder meer informatie over de zoekopdrachten (in Google) die bezoekers gebruiken om bij jouw informatie te komen. Daarom hebben we gekeken wat de meestgebruikte zoekwoorden zijn waarmee bezoekers naar de pagina’s van een onderwerp kwamen. Dat geeft meer inzicht in het doel van de websitebezoeker.

De uitkomst van de analyse van al deze gegevens weegt uiteindelijk zwaarder dan een mening. Gerry McGovern, een autoriteit op het gebied van toptaken, noemt dat ‘Evidence over opinion’.

What’s in a name?

Is het na het analyseren van de data helemaal duidelijk wat de toptaken zijn binnen een onderwerp? Dan ben je er nog niet. Ook het formuleren van de juiste linknaam vergt de nodige aandacht. Een goede linktekst maakt namelijk direct duidelijk welke informatie de bezoeker zal aantreffen. Linkteksten als ‘AOW’ en ‘Vuurwerk’ zijn bijvoorbeeld weinig concreet en niet actiegericht. Bij ‘AOW-leeftijd berekenen’ en ‘Vuurwerkoverlast melden’ is het al duidelijker wat je kunt verwachten.

Verwijzen naar de juiste plek

Naast een duidelijke en concrete linktekst is ook een goede landingspagina van belang. De landingspagina moet de verwachting van de bezoeker waarmaken. En op de plek waar je terechtkomt moet je de taak zo goed mogelijk kunnen voltooien. Overigens hoeft die plek niet per se een pagina binnen de eigen website te zijn. Voor het afronden van de toptaak ‘motorrijtuigenbelasting berekenen’ is een bezoeker bijvoorbeeld meer geholpen met een rekenhulp op de site van de Belastingdienst.

Auteurs

Tamar Löcke en Marjolein Timmer zijn webredacteur en werken onder meer voor Rijksoverheid.nl.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.